Brumski


Mijn zeefdrukken zijn vooral aanschouwend, de schoonheid van het alledaagse, de breekbaarheid ervan en de vergankelijkheid.”

Brumski’s zeefdrukken zijn vooral aanschouwend, de schoonheid van het alledaagse, de breekbaarheid ervan en de vergankelijkheid. Hij raakt geprikkeld door de conflicten in de wereld en door hoe ogenschijnlijk conflicterende zaken naast elkaar hun bestaan weten te vinden. Denk hierbij aan de mensenwereld versus ongerepte natuur, het begrip ‘vooruitgang’ en wat dit werkelijk betekent, techniek versus leven, massa versus individu. Verwondering ontstaat waarbij deze (schijnbare) tegenstellingen naast of om elkaar hun plek vinden.  Denk aan de schoonheid van natuur die een stad overgroeit. Maar ook aan bijvoorbeeld een speelse verbeelding als Godzilla of King Kong.

Een belangrijke inspiratiebron is ook Japan, die verre planeet waar zoveel tegenstrijdigheden naast elkaar bestaan. Een wolkenkrabber naast een klein houten tempeltje, hypermodern en traditioneel, schattig naast ultragewelddadig, knuffels naast robots.

Zowel het harde contrast als het samengaan van tegenstellingen zijn terug te vinden in mijn zeefdrukken.

Brumski heeft veel geëxperimenteerd met schilderen, filmen, animeren, stop-motion enzovoort. Sinds een paar jaar werkt hij met sjablonen. Eerst in de vorm van stencilart, die vooral op straat thuishoort. Hoewel deze vorm door zijn beperkingen een schoonheid heeft en minimalisme noodzaakt, is hij verder gegaan met zeefdrukken, omdat deze vorm van sjabloon mogelijkheid biedt tot het werken met veel detail.

 


Werk van Brumski

«
»